Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (49)

Thomas More Kempen (39)

UCLL (38)

Thomas More Mechelen (29)

KU Leuven (23)

Odisee (22)

Arteveldehogeschool (21)

VIVES (21)

AP (15)

KBR (14)

More...

Resource type

book (49)

object (1)


Language

Dutch (49)


Year
From To Submit

2017 (1)

2011 (2)

2010 (8)

2009 (10)

2007 (4)

More...
Listing 1 - 10 of 49 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Levensverhalen in het ziekteproces : over geestelijke verzorging en interdisciplinaire samenwerking
Author:
ISBN: 9789057400872 Year: 2007 Publisher: Dwingeloo Kavanah


Book
Motiveren kun je leren : gidsen naar gezond gedrag, hét handboek voor hulpverleners.
Authors: --- ---
ISBN: 9789072219497 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Thoeris

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je patiënt heeft gezondheidsklachten die veroorzaakt worden door zijn eigen gedrag: hij rookt, drinkt, eet te veel en beweegt te weinig. Hij weet wel dat het ongezond is, maar hoe krijg je hem of haar zo ver dat hij zijn gedrag verandert?Longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter leggen in dit boek uit hoe het motiverende gesprek werkt, ofwel motivational interviewing (MI). MI is een bewezen effectieve methode om anderen aan te zetten tot gedragsverandering. Met deze methode, die in de spreekkamer weinig tijd kost, boeken de auteurs zelf op de rookstoppolikliniek veel succes. Door de juiste vragen te stellen, voelt de patiënt zich serieus genomen, maar wordt hij ook geconfronteerd met de gedachtekronkels waarmee hij zijn ongezonde gedrag probeert goed te praten.Alleen de patiënt zelf kan zijn gedrag veranderen. Dit boek leert je hoe je als hulpverlener hem daarin kunt motiveren. Geschreven door twee hulpverleners is dit hét handboek voor artsen, verloskundigen, verpleegkundigen, mondhygiënisten, praktijondersteuners van de huisarts, diëtisten en eenieder die probeert anderen gezonder te laten leven.Het boek houdt hier niet op, het gaat verder waar andere boeken stoppen. In deel II leer je hoe je gericht informatie kunt geven en je patiënt eventueel kunt begeleiden.


Book
Basisboek [verpleegkunde]
Authors: --- ---
ISBN: 9031309532 Year: 1989 Publisher: Utrecht Antwerpen Bohn, Scheltema & Holkema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek zijn op een methodische wijze alle 18 zelfzorggebieden uitgewerkt. De opbouw van de hoofdstukken is steeds hetzelfde, volgens de fases van het verpleegkundig proces. Elk hoofdstuk eindigt met een bouwsteen voor het verpleegplan. Achter in het boek is een uitvoerige literatuurlijst opgenomen, ingedeeld per hoofdstuk.


Book
Doen en blijven doen Voorlichting en compliancebevordering door paramedici
Authors: --- ---
ISBN: 9031339512 9031365173 Year: 2005 Publisher: [Place of publication not identified] Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voorlichting door paramedici is vaak gericht op gedragsveranderingen, op therapietrouw en zelfmanagement, kortom op compliance. Dit boek beschrijft dat proces. De therapeut heeft daarbij een rol als coach en motivator. De uiteindelijke gedragsveranderaar is echter niet de therapeut, maar de patiënt. Veel praktijkvoorbeelden illustreren hoe begeleiding van gedragsverandering en het werken aan therapietrouw en zelfmanagement in de paramedische praktijk verloopt. Het wordt gepresenteerd aan de hand van het stappenmodel voor gedragsverandering.


Book
Mijn moeder lag om 11 uur nog in bed. Omgaan met kritiek van familie: negen effectieve strategieën.
Author:
ISBN: 9789031361786 9789031377985 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stel, je werkt als verpleegkundige in een psychogeriatrisch verpleeghuis. Een vrouw vindt dat haar dementerende moeder te weinig persoonlijke aandacht krijgt. Ze zegt dat jij en je collega's haar moeder vaak te lang laten wachten voordat ze naar de wc wordt gebracht. Jij vindt deze kritiek onterecht, want je weet dat jij en je collega's jullie best doen, maar je wilt geen ruzie veroorzaken. Hoe kun je het beste reageren?1. Bronnen van kritiek2. Drie manieren van reageren3. Strategie 1 - Het familielid ontwapenen4. Strategie 2 - Probeer door de bril van het familielid tekijken5. Strategie 3 - Aandacht tonen voor gevoelens van het familielid6. Strategie 4 - Vragen naar verwachtingen7. Strategie 5 - Eigen kijk op de zaak geven8. Strategie 6 - Eigen gevoel verwoorden9. Strategie 7 - Eigen verwachtingen of oplossing verwoorden10. Strategie 8 - Er samen uit proberen te komen11. Strategie 9 - Afspraken nakomen12. Toepassen van de strategieën13. Hoe kritiek te voorkomen


Book
Basisboek [verpleegkunde]
Authors: --- ---
ISBN: 9031309826 Year: 1989 Publisher: Utrecht Antwerpen Bohn, Scheltema & Holkema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt nader ingegaan op de ontwikkelingen die mogelijk zijn binnen het beroep. Voorts worden met name de verpleegkundige taken op meso- en macroniveau uitgewerkt. Ook de juridische en ethische aspecten, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsbewaking komen uitgebreid aan de orde. Deels zijn onderdelen verbredingen of verdiepingen van onderdelen van Basisboek 1.

Listing 1 - 10 of 49 << page
of 5
>>
Sort by